
✍️انتخاب و انتصاب معمولاً در مقابل هم به کار میروند ولی اگر قدری دقّت کنیم میبینیم که در هر انتصابی انتخابی هم هست؛ ولی در اسلام، ارزش و اعتبارِ حاکم و حکومت به وجه انتخابیِ آن نیست بلکه به وجه انتصابی آن است. ✍️وجهِ انتصابی حاکم و حکومت در اسلام این است که خدای متعال حاکم یا شرایط و ملاک و معیارِ آن را معیّن کند. بنا بر این، با این که انتخاب لازمهی انتصاب است و در هر انتصابی انتخاب نیز هست، ولی مشروعیّت حکومتِ حاکم به این است که از طرف خدا معیّن شود و صرفِ انتخاب و انتخابِ صرف، مشروعیّت نمیآور...
ادامه مطلب