✍️علم جدید یعنی همان علم تجربی در ابتدا گرفتار غرور و استغنا بود و اهل علم فکر میکردند این علم به تمام حقایق عالم دست خواهد یافت و تمام گرهها را خواهد گشود. برای بیماری و پیری و مرگ چاره خواهد اندیشید و بهشت زمینی را به ارمغان خواهد آورد. این دوره، به علم زدگی(Sientism) معروف است.
✍️امّا بعد از چند دهه، همین علم کم کم سرش به سنگ خورد و به فقر ذاتی خود پی برد. اینک علم تجربی تلاش و توان خود را در قبال حقایق بیکران عالم ناچیز میبیند و اهل علم در برابر ناچیز بودنِ آنچه بدان دست یافتهاند و عظمت و گستردگی آنچه از آن بیخبرند، دچار حیرتند.
بحران آب و کتاب!...