۱- فلسفه تلاش عقلی برای درک و فهم مسائل مهمّ و کلّی و اساسی است. به عبارت دیگر، فلسفه تلاشی است برای تبیین عقلانی امور مهمّ و کلّی و اساسی.
۲- فارغ از این آیا فلسفیدن به جایی میرسد یا نه و به پرسشهای ما پاسخی درخور میدهد یا نه، انسان را عمیق و دقیق بار میآورد. به انسان وسعت نظر میبخشد. کمک میکند که انسان ذهنیّات خودش را مدیریّت کند. یعنی حدّاقل فایدهی فلسفه، ورزش فکریِ سخت و کسب مهارت اندیشیدن است.
۳- با خواندنِ فلسفه، با طایفهای از اندیشمندان و اندیشههای آنها و روش اندیشهی آنها آشنا میشویم و چیزهایی از آنها میآموزیم.
۴- فلسفه از ۲۵۰۰ سال پیش بخش مهمّی از فرهنگ و تمدّن بشری بوده و لذا بدون آشنایی با فلسفه، فهم فرهنگ و تمدّن بشری ۲۵۰۰ ساله دشوار یا ناقص است.
۵- فلسفه به ما کمک میکند به ارزیابی و نقد اندیشهها و عقاید بپردازیم و بتوانیم از حقیقت دفاع کنیم و با باطل و خرافه و امور موهوم مبارزه کنیم.
۶- فلسفه موجب خودآگاهی تلخ و وقوف بر محدودیّت عقل آدمی میشود و انسان به این نتیجه میرسد که برای رسیدن به کنه امور، عقل کافی نیست و نیاز به منابع برتر هست.
ما را در سایت بحران آب و کتاب! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 28