۱- پیامبر در جوانی با بانوی بیوهی چهل ساله به نام خدیجه ازدواج کرد و تا زمانی که خدیجه زنده بود، با کسی ازدواج نکرد. در حالی که ایشان میتوانست زن جوانتر و حتّی به رسم مانه، زنانِ متعدّد اختیار کند. او تا سنّ پنجاه سالگی با خدیجه که ۱۵ سال از او بزرگتر بود، سر کرد.
۲- ازدواجهای حضرت بعد از رحلت خدیجه، بر اساس مصالح اجتماعی و اخلاقی و اهداف الهی بود. اکثر این زنان، بیوه و مسنّ بودند و بهرهای از جمال هم نداشتند. در حالی که حضرت در موقعیّتی بودند که بسیاری از دختران زیبا و جوان افتخار میکردند که همسر ایشان باشند. پیامبر با بعضی از زنها به این دلیل ازدواج کرد که بیسرپرست بودند و بدینسان ایشان الگوسازی میکردند تا دیگران هم با این زنان ازدواج کنند و معضلات اجتماعی پیش نیاید. بعضی از ازدواجها، برای ایجاد وحدت و پیوند دوستی و تألیف قلوب برخی قبایل و طوایف بود تا حکومت نوپای اسلام با مشکل روبرو نشود.
ما را در سایت بحران آب و کتاب! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 69